Obowiązek „Jazdy na suwak” i tworzenia „korytarza życia” – to nic trudnego!

utworzone przez | Gru 7, 2019 | Interesujące | 0 komentarzy

}
Czas czytania: 3 minut(y)
Prezent - jazda po torze - Devil-Cars

W dniu 6 grudnia 2019 r. Ministerstwo Infrastruktury wprowadziło nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 1997 r. nr 98 poz. 602 ze zm.). W ramach tej nowelizacji na kierowców nałożono obowiązek „jazdy na suwak” i tworzenia „korytarza życia”.

Obowiązek jazdy na suwak

Zgodnie z przepisami, w momencie, gdy chcemy zmienić pas ruchu, musimy ustąpić pierwszeństwa pojazdowi, który jedzie po tym pasie, a także pojazdowi, który chce wjechać na ten pas z prawej strony. Jazda na suwak wprowadza wyjątki od tego zapisu:
– w warunkach znacznego zmniejszenia prędkości (czyli np., gdy droga się korkuje):

1. w przypadku jezdni z więcej niż jednym pasem ruchu w jednym kierunku:

a) gdy nie ma możliwości kontynuacji jazdy pasem ruchu, ponieważ występuje na nim przeszkoda, lub
b) gdy nie ma możliwości kontynuacji jazdy pasem ruchu, ponieważ zanika on:

kierowca na sąsiednim pasie ma obowiązek bezpośrednio przed miejscem przeszkody/zanikania pasa umożliwić jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów (np. TIR z dwoma naczepami) zmianę pasa na sąsiedni, którym można jechać dalej.

W największym skrócie:
Jeżeli jedziemy tzw. dwupasmówką i widzimy, że kierowcom jadącym obok kończy się pas ruchu albo jest na nim przeszkoda, to przed samym końcem ich pasa/przed przeszkodą musimy wpuścić na swój pas jeden pojazd lub zespół pojazdów – nie mamy więc przed nim pierwszeństwa.

2. w przypadku jezdni z więcej niż jednym pasem ruchu w jednym kierunku:

a) gdy nie ma możliwości kontynuacji dwoma pasami ruchu, ponieważ występuje na nich przeszkoda,
b) gdy nie ma możliwości kontynuacji jazdy dwoma pasami ruchu, ponieważ zanikają one:

kierowca znajdujący się na pasie ruchu pomiędzy nimi (czyli na tym, którym można jechać dalej), ma obowiązek bezpośrednio przed miejscem przeszkody/zanikania pasów, umożliwić zmianę pasa ruchu najpierw jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów z prawej strony, a następnie jednemu pojazdowi lub zespołowi pojazdów z lewej strony.

W największym skrócie:
Jeżeli jedziemy środkowym pasem i widzimy, że kierowcom po naszych bokach kończą się pasy ruchu albo są na nich przeszkody, to przed samym końcem ich pasów/przed przeszkodą, musimy wpuścić na swój pas najpierw jeden pojazd lub zespół pojazdów z prawej, a później jeden pojazd lub zespół pojazdów z lewej strony – nie mamy więc przed nimi pierwszeństwa.

 

schemat jazdy na suwak na jedni dwupasmowej i wielopasmowej

Obowiązek tworzenia korytarza życia

Jak wiecie (a przynajmniej mam taką nadzieję), każdy uczestnik ruchu ma obowiązek ułatwienia przejazdu pojazdom uprzywilejowanym (takim jak np. policja, pogotowie, straż). Teraz doprecyzowano w ustawie Prawo o ruchu drogowym, w jaki sposób należy usunąć się z drogi przejazdu tego pojazdu uprzywilejowanego w momencie, gdy występuje zwiększony ruch pojazdów (czyli np., gdy droga się korkuje).

  1. W przypadku jezdni z dwoma pasami ruchu w jednym kierunku:

– kierowca, który jedzie lewym pasem ruchu ma obowiązek zjechać jak najbliżej lewej krawędzi pasa ruchu, a kierowca jadący prawym pasem ruchu musi zjechać jak najbliżej prawej krawędzi pasa ruchu. Dzięki temu po środku utworzy się korytarz życia, którym pojazd uprzywilejowany będzie mógł przejechać.

  1. W przypadku jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w jednym kierunku:

– kierowca, który jedzie skrajnym lewym pasem ma obowiązek zjechać jak najbliżej lewej krawędzi pasa ruchu, natomiast kierowcy jadący pozostałymi pasami ruchu są zobowiązani zjechać jak najbliżej prawej krawędzi pasów ruchu.

Co ważne, kierowcy absolutnie nie mogą jechać korytarzem życia za pojazdem uprzywilejowanym! Jedynymi wyjątkami są służby takie jak zarządca dróg czy pomoc drogowa, którzy biorą udział w akcji ratowniczej!

jak tworzyć korytarz życia -schemat

źródło, z którego korzystałam:

[1] ustawa Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 1997 r. nr 98 poz. 602 ze zm.)

Czy uważacie, że nowelizacja ustawy była potrzebna? Napiszcie jakie macie wrażenia na temat stosowania obowiązku „jazdy na suwak” i tworzenia „korytarza życia” na polskich drogach.

Szerokości:)

 

Najnowsze wpisy

Podobne posty

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Szybki kontakt

12 + 15 =

Pin It on Pinterest

Share This