Fiat Ritmo – samochód o nietuzinkowym wyglądzie

utworzone przez | Lip 7, 2020 | Samochody | 0 komentarzy

}
Czas czytania: 2 minut(y)
Prezent - jazda po torze - Devil-Cars

Stare zdjęcie z rodzinnego albumu, na którym pozuję jako ok. 5 letnia dziewczynka przy aucie rodziców, natchnęło mnie do napisania wpisu o Fiacie Ritmo.
Niestety o egzemplarzu na, którego tle pozowałam nie mam wielu danych, poza tym, że miał on w momencie robienia zdjęcia mniej więcej 8 lat, był 3 drzwiowym hatchbackiem, miał szyberdach i często się psuł. Trochę byłam za mała, żeby ogarnąć swoim rozumkiem więcej danych. Natomiast, ponieważ Fiat Ritmo na chwilę obecną jest raczej unikatowym modelem samochodu, chciałabym Wam przybliżyć jego charakterystykę.

Fiat Ritmo – wygląd

Fiat Ritmo był następcą Fiata 128. Zadebiutował w 1978 r. Swoim nietypowym wyglądem wyprzedzał epokę: szczególnie charakterystyczna była jego maska wygięta do dołu i nachodząca na przednie reflektory, a także okrągłe klamki i dużo plastikowych elementów zamiast chromowanych. Nadwozie było 3 lub 5 drzwiowym hatchbackiem, choć dostępna była również wersja cabrio zaprojektowana przez firmę Bertone[1]. Ritmo produkowane było  w 7 wersjach silnikowych, z czego dwie produkowano przy współpracy z firmą Abarth[2].

Fiat Ritmo przed faceliftingiem

źródło obrazu: www.fiat.pl

 

Ritmo Abarth

Najszybsze seryjne Ritmo 130 TC Abarth (jedna z usportowionych wersji Ritmo) rozpędzało się od 0 do 100 km/h w 8 sekund. Poza silnikiem, zmieniona została także m. in. skrzynia biegów, na taką o krótszym skoku lewarka, nadwozie uległo niewielkim zmianom poprawiającym aerodynamikę, wstawiono mniejszą kierownicę, a także sportowe fotele [3].

Fiat Ritmo Abarth

źródło obrazu: https://fcablog.pl/2017/11/fiat-ritmo-abarth-hot-hatch-krwi-kosci/

 

Fiat Ritmo po liftingu

W 1982 r. Ritmo przeszło facelifting [4] . W niektórych źródłach możecie znaleźć informację, że było to stworzenie II generacji [5]. W każdym bądź razie w szczególności zmienił się wygląd przodu samochodu: zniknęła charakterystyczna maska nachodząca na reflektory, a w jej miejscu pojawiła się prosta maska i podwójne reflektory. Na atrapie chłodnicy pojawiło się nowe logo Fiata – 5 ukośnych pasów [6].
W 1985 r. dokonano ostatniego liftingu, a w 1988 r. zaprzestano produkcji tego modelu [7].

I tu zastanawia mnie jaką wersję Ritmo mieli moi rodzice. Klapa była zmieniona, więc z pewnością nie pierwszą. Facelifting wprowadził podwójne światła, więc to się też nie zgadza. Zostaje drugi facelifting, ale tu zmieniono kształt klamek, a w moim aucie nadal były okrągłe. Kto wie i podpowie mi z jaką wersją Fiata Ritmo pozuję na zdjęciu głównym?

Poniżej jeszcze jedno zdjęcie, które udało mi się znaleźć. Tym razem nie ja byłam modelem.

Fiat Ritmo po liftingu

źródła z których korzystałam:

www.fiat128.e.pl

fiatritmo.altervista.org

fcablog.pl

www.auto-swiat.pl

www.autocentrum.pl

pl.wikipedia.org

zdjęcia pochodzą z rodzinnego albumu, lub ze stron www.fiat.pl, fcablog.pl

Zapraszam Was również do przeczytania wpisu o samochodzie, który wywarł najmocniejszy wpływ na moje gusta motoryzacyjne – Oplu Astrze I generacji.

Najnowsze wpisy

Urlop w sierpniu:)

Urlop w sierpniu:)

Cześć Kochani! Dzisiaj małe ogłoszenie parafialne:).     Otóż, doszłam do wniosku, że każdemu należy się trochę odpoczynku (nawet mnie😝). W...

Podobne posty

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Szybki kontakt

5 + 7 =

Pin It on Pinterest

Share This